niedziela, 5 stycznia 2020

Sprawozdanie z realizacji "Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa"

  Sprawozdanie z realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”

W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa na lata 2016-2020 Priorytet 3: Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych” biblioteka Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 128 otrzymała 15 000 zł dotacji: 12 000 zł dotacji z budżetu państwa, 3 000 zł wkład własny organu prowadzącego.
      
Realizacja wymagań projektowych:
Zasięgnięcie opinii rodziców i samorządu uczniowskiego przy zakupie książek.

Listę ewentualnych zakupów stworzono na podstawie rozmów z uczniami, samorządem uczniowskim, rodzicami, nauczycielami.
Wystawione były także, w obu naszych bibliotekach „magiczne pudełka” do których wrzucane były propozycje nowości.
Łącznie zakupiono 576 pozycji, w tym lektury stanowią 8,3% zakupów.



Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną lub pedagogiczną.

Kontynuowana była współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną, Wojewódzką Biblioteką Pedagogiczną. Panie z Biblioteki Pedagogicznej odwiedzały nas, przeprowadzały zajęcia z naszymi uczniami na różne tematy, np. „Bezpieczeństwo w okresie wakacyjnym”, „Jesień w literaturze dla dzieci”, „Świąteczne inspiracje”,  nasi uczniowie odwiedzali Muzeum Oświaty i zwiedzali bibliotekę pedagogiczną.

Działania promujące czytelnictwo

Na przerwach uczniowie przychodzą do biblioteki na „głośne czytanie”.
Od kilku lat, również w okresie projektu, prowadzona jest comiesięczna akcja „Cała szkoła czyta dzieciom”.
Cały rok prowadzone są kiermasze książek z których korzystają również rodzice.
W szkole działa regał bookcrossingowy, z którego korzystają uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły i rodzice.
Odwiedzaliśmy księgarnie, np. „Tak Czytam”, poznając pracę i drogę książki do naszych domów i bibliotek.
W ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, przeprowadzony był konkurs „Wyobraź sobie…”
W październiku obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia.

Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego co najmniej jednego spotkania z rodzicami.

W listopadzie odbyło się w bibliotece pasowanie na czytelnika z udziałem rodziców. Wszyscy wysłuchali krótkiej pogadanki nt. czytania i wypożyczania książek.
Na stronie FB naszej szkoły, są umieszczane informacje o działalności biblioteki.
Działa „Blog bibliotekarki szkolnej”.
Na najbliższym spotkaniu z rodzicami zostanie rozdana ulotka informująca o realizacji NPRC i wpływie czytania na rozwój dzieci i młodzieży.

Dostosowanie organizacji pracy biblioteki szkolnej do potrzeb uczniów.

Godziny pracy biblioteki dostosowane są do zajęć dydaktycznych. Uczniowie mogą korzystać z biblioteki szkolnej na przerwach, po lekcjach.

Mogą wypożyczać książki na ferie, przerwy świąteczne, na wakacje.

Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w zakupach książek.

Przy specyfice naszej szkoły, siłą rzeczy zakupy dostosowane były do potrzeb, możliwości i zainteresowań naszych uczniów.
Zakupione zostały książki zarówno dla uczniów z budynku A-B, jak i C.
Budynek A i B: książki bez tekstu, książki dźwiękowe, dotykowe, sensoryczne, rozkładane, oparte na iluzji optycznej. Ale też lektury, książki z dużymi literami, ułatwiające naukę czytania.
Budynek C: lektury, książki dźwiękowe, popularnonaukowe, z dużą czcionką, audiobooki.

Realizacja Programu przyczyniła się do integracji działań pracowników szkoły, uczniów, rodziców, pogłębiania współpracy ze środowiskiem.
Księgozbiór szkolny wzbogacił się o różnorodne pozycje książkowe, zgodne zarówno z zainteresowaniami jak i potrzebami uczniów.
Udział w Programie otworzył możliwości do nowych, interesujących działań.


Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej

Budynek A:

Klasy eduk.-terap. – „Doświadczamy świata,
Uczniowie z zaburzeniami korzystają z książek dotykowych, dźwiękowych, wykorzystujących iluzję optyczną, np. „Co kryje las?”,  „Paryż – Piżamorama”, „Odgłosy zwierząt – las”.
Zabawa i nauka z książkami HerveTulleta, np. „Naciśnij mnie”, „Zabawa w oczka”

Klasy 1-2 – „Plastuś wiecznie żywy!”
Głośne czytanie książki „Plastusiowy Pamiętnik”, odgrywanie ról, tworzenie ilustracji, rozmowy o dawnej szkole, odwiedziny w Muzeum Oświaty.

Klasy II-III   – „Czytamy samodzielnie, tworzymy zeszyty lektur”.
Uczniowie, sami czytają krótkie teksty z dużymi literami i wrażenia opisują w zeszytach lektur, np. Krótkowzroczna żyrafa, Kury nie pieją.


Klasa II  „Cudaczek Wyśmiewaczek” Julii Duszyńskiej.
Czytanie, opowiadanie własnymi słowami, ilustrowanie

Klasa III – „Kot w literaturze na podstawie książki „Cukierku, ty łobuzie”.
Jak postrzega świat kot ? Tak samo jak ludzie? Czytanie na role. Wykonanie figurek kotów


Klasa III  -  „ Rodzina z Bullerbyn”
Wcielanie się w postacie bohaterów. Tworzenie ilustracji do rozdziałów książki

Klasy I  – „Polscy poeci i poetki – Dorota Gellner”.
 Ćwiczenie uwagi słuchowej

Klasa I-II  „Czytanie aktywizujące – Jan Brzechwa”
Poznawanie wierszy naszego patrona Jana Brzechwy.

Klasa VIII ed.-ter. "Poznajemy przyrodę"

Klasa IV, VI ed.-ter. „Czytam sobie poziom 1-2. Ćwiczymy czytanie”

„Historia pewnego statku”,  „Troja”, „Babula Babalunga”

Klasa VII-VIII ed.-ter. Adaptacja wierszy Jana Brzechwy na symbole PCS

Przedszkole Budynek B

Oddziały przedszkolne „Lubimy książki”.
Spotkania z książką w przedszkolu i w bibliotece.
Dzieci poznają bibliotekę, słuchają czytanych książek, wykonują prace plastyczne.

Budynek C

 Wszystkie klasy. Realizacja projektu „Cała szkoła czyta”. W ramach tego projektu, co miesiąc wybierany jest temat lub jeden tytuł i czytane są fragmenty, np.  Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy”

    Wszystkie klasy „W kręgu polskich noblistów w   dziedzinie literatury”. Spotkanie z polskimi laureatami Nagrody Nobla. Spotkanie interaktywne. Prezentacja multimedialna. Wystąpienia nauczycieli w roli Noblistów.

Klasy IV-V – „Król Maciuś Pierwszy” J. Korczaka jako wstęp do rozmowy o odpowiedzialności za siebie i innych.
Rozmowy na temat tego, czy dzieci mają same podejmować decyzje, czy dorośli powinni brać pod uwagę potrzeby dzieci.

Klasy IV-V – „Alicja w Krainie” Czarów Carroll Lewis jako opowieść o dorastaniu, poznawaniu świata”.
Czytanie na role, odniesienie zdarzeń przedstawionych w powieści do rzeczywistości.

Klasy IV-V – „Ogród jako metafora ludzkiego życia” według powieści „Tajemniczy ogród” F. H. Burnett.
Życie jako podróż przeplatana radością i smutkiem, tragedią i szczęściem.

Klasy VII-VIII – „Mitologia grecka jako inspiracja dla literatury. Omawianie książki A. Chrsitie „12 prac Herkulesa”.

Klasy VI-VII – „Dlaczego nikt nie wstydzi się agresji i brutalności, a żenuje go własna dobroć?”.
Głośne czytanie książki M. Musierowicz „Kwiat Kalafiora, dyskusje na temat agresji we współczesnym świecie.
Dlaczego łatwiej okazać gniew niż dobroć?

Klasy VI-VIII – ”To ważne, by znaleźć pokrzepienie serc”.
Trylogia H. Sienkiewicza. Jaką rolę odegrała w czasach autora, a jaką odgrywa i czy odgrywa współcześnie.

Klasy VI-VIII – „Życie dzieci i młodzieży w łódzkim getcie”.
Książka Doroty Cembrzyńskiej-Nogali „Bezsenność Jutki”.
 Przygotowanie przedstawienia na podstawie książki. Wycieczki do Muzeum Żydów Polin i Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi. Oddział Stacja Radegast. Uczniowie dostali egzemplarz książki z autografem autorki.

Brak komentarzy: